Dine medmennesker fortæller dig, at du bør stoppe med at ryge, men hvorfor er et rygestop nødvendigt, og hvad får du ud af at stoppe med at ryge? Det er meget almindeligt, at det netop er disse spørgsmål, som du vil forsøge at finde svar på.

Tre ud af fire rygere har et oprigtigt ønske om at stoppe med at ryge ifølge en nyere rapport*. Det er en høj procentdel, men det ændrer desværre ikke på, at det er de færreste, som rent faktisk gennemfører et rygestop.

- Kilde: B.dk

Hvorfor er det så svært at gennemføre et rygestop?

Du er blevet introduceret for, at det er de færreste rygere, som har held med at stoppe med at ryge, selvom ønsket om en røgfri hverdag er tilstede. Det er dog ikke helt så mærkeligt, at der er mange rygere, der finder det problematisk at lægge cigaretterne på hylden.

Der er få mennesker, som kvitter smøgerne uden de store problemer, men hvis du støder på mange udfordringer i forbindelse med dit rygestop, så er du langt fra alene om det. Det kan nemlig være en lang og sej kamp at blive røgfri, uanset om man har røget i få år eller hele livet.

 

stop med at ryge

 

Vane og afhængighed

Ryger du jævnligt, så er det meget sandsynligt, at du udvikler en form for afhængighed, nærmere betegnet nikotinafhængighed. Det skræmmer dig muligvis ikke, men det bør til gengæld skræmme dig, at det tilsyneladende er så svært at slippe af med afhængigheden. Der kan også tales om tobaksafhængighed, hvis du konstant har en trang eller stærk lyst til tobak og har svært ved at holde dit forbrug nede.

Det er et faktum, at nogle rygere kan være lige så afhængige af nikotin, som stofmisbrugere kan være afhængige af deres stof. Det kan måske lyde meget overvældende, men det er ikke desto mindre noget, som man bør se i øjnene.

De første smøger smager typisk ganske forfærdeligt, men alligevel vælger mange mennesker at fylde sig med tobaksrøg. Det hænger sammen med, at der er stærke kræfter på spil, da kroppen hurtigt vænner sig til nikotinen. Får du ikke opfyldt dit nikotinbehov som ryger, så kan du opleve, at din krop reagerer meget voldsomt. Det kan af og til være svært at klarlægge, om man rent faktisk er afhængig eller ej. Såfremt du ikke længere føler, at du kan klare hverdagen uden cigaretter, så kan man tale om, at du er blevet afhængig.

Tobaksrygning kan også kategoriseres som en vane, fordi du er vant til at ryge på bestemte tidspunkter. Det kan være lige efter morgenmaden, i frokostpausen, på din daglige gåtur eller inden sengetid. Der er også mange rygere, som er vant til at ryge til festlige arrangementer, koncerter, sportsevents og i andre sociale sammenhænge.

 

Abstinenser kan opstå

Abstinenser er næppe et ukendt begreb for dig, hvis du er ryger og af en eller flere omgange har forsøgt at gennemføre et rygestop. Det er helt normalt, at abstinenser opstår, hvis man stopper med at ryge efter mange års tobaksafhængighed. Dit nervesystem vænner sig til at fungere med nikotin, hvorfor afbrydelsen af nikotintilførsel vil forstyrre balancen i centralnervesystemet.

Der er nogle rygere, som oplever mere forstyrrende abstinenser end andre, men der er som udgangspunkt ingen grund til, at du frygter dine abstinenser. Det kan føles meget ubehageligt, men det er trods alt ikke direkte farligt at have abstinenser i forbindelse med et rygestop. Vi gennemgår de typiske symptomer på abstinenser her:

  • Vrede
  • Vægtforøgelse
  • Hovedpine
  • Forstoppelse
  • Søvnproblemer
  • Trang til tobak

Det er meget vigtigt at nævne, at langt de fleste abstinenser forsvinder inden for ganske få uger, så du skal altså ikke kæmpe med vrede, hovedpine, forstoppelse m.v. resten af livet. Det er i den forbindelse alfa omega, at du konstant minder dig selv om, at de ubehagelige ”bivirkninger” hurtigt forsvinder igen.

 

Gode tips til dit rygestop

Du kan læse nok så mange tips, men hvis du ikke formår at tage de forskellige tips til dig og implementere nogle af de vigtigste tips i din hverdag, så bliver du aldrig røgfri. Det er derfor altafgørende, at du selv har et oprigtigt ønske om at slippe af med din afhængighed. Herunder får du nogle konkrete tips til, hvordan du nemmere kan gennemføre et rygestop:

  1. Tag en endegyldig beslutning om at stoppe med at ryge
  2. Udarbejd en liste med dine personlige grunde til at blive røgfri (spare penge, tilgodese dit helbred, skåne dine medmennesker for passiv rygning)
  3. Brug nikotinerstatning af den ene eller anden art
  4. Fortæl dine medmennesker om din beslutning (du har brug for opbakning)
  5. Motivér dig selv og glæd dig over fremskridt (hver dag uden tobaksrygning er en sejr)
  6. Indfør nye (sunde) vaner i dit liv

Dine medmennesker bestående af venner, kollegaer og familiemedlemmer er med sikkerhed de bedste til at motivere dig, men du har også mulighed for at få mere kompetent hjælp. Det er i den forbindelse ideelt at få hjælp fra læger, psykologer og hypnotisører, som potentielt set kan hjælpe dig med at blive røgfri.

Det er en kendsgerning, at der er fem gange så stor sandsynlighed for, at du bliver røgfri, hvis du får professionel rådgivning. Det viser en ny kampagne*, ”Stop med at ryge”, som Stoplinien står bag. Når du ved dette, hvorfor skulle du så takke nej til rådgivning i fremtiden?

- Kilde: SST.dk (Sundhedsstyrelsen)

 

Moderne applikationer kan måske hjælpe dig

 I dag findes der applikationer til stort set alt, så der findes selvfølgelig også såkaldte rygestop-applikationer, som kan give dig et skub i den rigtige retning. Der findes i skrivende stund over et hundrede applikationer, som har til formål at hjælpe dig og andre rygere med at kvitte smøgerne. Det er dog ikke alle applikationer, som er lige veludviklede.

Du kan med fordel downloade følgende apps til din smartphone og / eller tablet, hvis du gerne vil blive røgfri:

  • ”Rygestop” (få det komplette overblik over, hvor mange penge du sparer, og hvordan dit helbred udvikler sig løbende)
  • ”Lance” (brugervenlig og avanceret applikation med personlige planer, daglig ros, grafer, påmindelser og meget andet)

Der er nogle applikationer, som er gratis, mens andre applikationer koster en smule. Der er ingen garanti for, at en app kan hjælpe dig med at bekæmpe din afhængighed, men hvad har du at miste ved at give det en chance?

 

Få dækket dit nikotinbehov – uden tobaksrøg

Din nikotinafhængighed er den primære grund til, at du har mere end svært ved at holde dig væk fra de væmmelige cigaretter. Det er også pga. din trang til nikotin, at det kan være udfordrende for dig ikke at falde i, når du først er stoppet med at ryge. Vil du slippe af med de fleste af dine abstinenser, så bør du få dækket dit nikotinbehov uden at overgive dig til tobaksrøg endnu en gang.

Du tager fejl, hvis du ikke tror, at du kun kan stille din nikotintrang uden cigaretter, da der rent faktisk findes flere forskellige røgfrie alternativer. Du kender måske allerede til nogle af disse alternativer, men der findes helt sikkert også alternativer, som du endnu ikke har stiftet bekendtskab med.

Vælger du et røgfrit alternativ til cigaretterne, så kan du fremadrettet slippe for at bekymre dig om tjære, kultilte og mange andre farlige stoffer.

 

 

E-cigaretten kan blive din nye bedste ven

Det bliver med garanti ikke nemt for dig at stoppe med at ryge, men hvis du ikke giver det et forsøg, så er det klart, at du aldrig vil blive røgfri. Mister du din bedste ven i form af den almindelige cigaret, så kan du finde en ny bedste ven, fx den kære e-cigaret. Kan du lade være med at ryge både almindelige cigaretter og e-cigaretter, så bør du selvfølgelig gøre det. Kan det ikke lade sig gøre for dig, så er der mange gode grunde til at skifte til e-cigaretter, som er et langt mindre farligt alternativ til cigaretter.

 

Lad os fremhæve nogle af de gode grunde til at dampe i stedet for at ryge:

  1. Økonomiske besparelser – Er du en af de rygere, som gerne kværner en pakke cigaretter om dagen, så kan du spare mange tusinde kroner om året. De økonomiske besparelser betyder, at du får flere penge til forbrug – rejser, shopping eller noget helt tredje. Du har desuden rig mulighed for at skabe luft i budgettet, da dine udgifter til cigaretter meget vel er blevet høje.
  2. Bedre ånde – Du er som ryger næppe glad for, at dine hænder, tøj og mund lugter af røg, så det er måske grund nok til, at du bliver røgfri? Drømmer du om bedre ånde og sundere tænder, så skal du dampe i stedet for at ryge.
  3. Mindre skadeligt for miljøet – Selvom du normalt ikke tænker på miljøet, så bør du alligevel være bevidst om, at miljøet ikke er glad for tobaksrygning samt skodder på gader og stræder.

 E-cigaretter

Undgå at blive overvægtig, når du stopper med at ryge

Det er ingen hemmelighed, at der er mange rygere, som tager på, når de stopper med at ryge. Rygere har omkring 10% højere energiforbrug* end ikke-rygere, så stopper du med at ryge, vil dit energiforbrug blive reduceret en smule. Nikotinen har en indvirkning på både forbrænding og mæthedsfornemmelse, hvorfor det er helt almindeligt at opleve nogle kropsmæssige forandringer i forbindelse med et rygestop.

- Kilde: DR.dk

Endvidere vil du opleve, at din appetit øges, og du vil være fristet til at søge trøst i diverse usunde snacks. Det er i disse situationer, at du skal være dygtig til at stå imod, så du ikke risikerer at blive overvægtig. Det kan diskuteres, hvad der er farligst af overvægt eller rygning, men det er i hvert fald ikke sundt at være overvægtig.

Såfremt du indtil nu har været vant til at ryge en pakke cigaretter om dagen, så skal du sørge for at motionere mere end hidtil. Du bliver helt konkret rådet til at forbrænde 150-200 kcal. mere om dagen svarende til to kilometer gang dagligt. Du skal desuden forsøge at holde dit indtag af sukker og fedt nede på et minimum, så du ikke går hen og bliver overvægtig.

Der går lang tid, før din krop vænner sig til det nye forbrændingsniveau, så du vil med al sandsynlighed tage på, hvis du ikke er opmærksom på, hvad du putter i munden. Der kan nemlig gå op til et halvt år, hvorfor du virkelig skal gøre dig umage for ikke at lade dig friste.