Chat with us, powered by LiveChat
Vi oplever i øjeblikket tekniske problemer med udsendelse af mails herunder ordrebekræftelse, vi arbejder på at løse problemet. Vi beklager!

Smager din E-cigaret brændt?

Smager din E-cigaret brændt?

Smager din E-cigarett braændt?

 

Smager din E-cigaret brændt?

Et af de gængse problemer, som dampere render ind i med deres e-cigaret er, at den kan komme til at smage brændt. For at undgå den brændte smag er et godt tip altid, at du lader væsken trænge godt ind i vægerne i væskebeholderen, før du begynder at benytte den. Derudover er det en god idé at sørge for, at væskebeholderen ikke løber tør - så fyld jævnligt e-væske på, så tanken er fyldt. Hvis dette ikke gøres tilstrækkeligt, så kan E-cigaretten smage brændt. Når du modtager din e smøg eller din helt nye startpakke kan du med fordel følge denne guide, hvis du vil undgå den brændte smag.

Hvad du bør gøre, når du modtager din E-cigaret:

• Udpak din clearomizer

• Skru mundstykdelen af. Vær meget forsigtig - hvis man gør det for voldsomt, så knækker mundstykdelen.

• Hold væskebeholderen næsten vandret og fyld væske i beholderen. Undgå det kommer ned i det lille hul, der er i midten.

• Skru mundstykdelen på igen. OBS: husk at være forsigtig med denne del.

• Drej væskebeholderen rundt i ca. 1-2 minutter, så vægerne får lov til at suge væsken.

• Sæt væskebeholderen på dit batteri og begynd at dampe med korte sug for at få vægerne igang.


Du øger levetiden på væskebeholderen ved at undgå at holde knappen nede for længe af gangen. Et godt råd er at trykke på knappen i max. 6 sekunder af gangen. Følger du dette råd så undgår du at din E-cigaret bliver overophedet. Hvis det skulle ske at din E-cigaret bliver meget varm, så bør du holde pause med at dampe i 1-2 minutter. Damper du rigtig meget? Så kan det være en idé med 2 e-cigaretter eller en kraftigere væskebeholder. 

Har du haft din væskebeholder længe og synes det er tid til at udskifte dine væger/coils, så kan du finde dem under coils. Vi anbefaler man skifter væskebeholder hver 3-4 uge, afhængig af brug. Dog kan man også nøjes med at skifte sine coils, hvis man har en væskebeholder som gør det muligt.



7 måder at stoppe din coil fra at brænde ud

Gider du ikke hele tiden købe ny coils, fordi du ikke vedligeholder dem ordentligt? Så kan du med stor fordel følge disse gode råd til at stoppe din coil fra at brænde ud. 

1.”Prime” din coil, før du damper

Hvis du ikke primer din coil, før du begynder at dampe, kan du brænde coilen før du overhovedet er kommet i gang. At prime ens coil betyder, at man skyller E-væsken rundt i clearomizeren for at sikre, at det er optaget i vægen før brug. Når du først installerer en ny coil, skal vægen blødes helt igennem med E-væske. Det tager lidt tid, så når du fylder tanken op, skal du vente 5 minutter med at begynde din dampning. Venter du lang tid nok, er priming ikke strengt nødvendigt, men det kan være svært at fastslå om vægen er gennemblødt eller ej. Hvis den ikke er, når du trykker på fire-knappen, vil der ikke være nok væske, og vi løber igen ind i problemet som beskrevet tidligere.

Hovederne på de fleste coils har oftest en åbning i toppen og nogle porte i siden, hvor vægen er synlig. For at prime coilen skal du tilføje 3-5 dråber e-juice i toppen og så ellers væde de tydelige dele af vægen, der springer ud af siderne. Det kræver ikke så meget for hver åbning i siderne, men du skal bare sørge for, at de er tilstrækkeligt våde og bløde. Nogle dampere gør også det, at de tager et par hiv/pufs i E-cigaretten uden at trykke fire-knappen ind som en alternativ metode at prime på. På denne måde forceres væsken op i vægen uden, at der er strøm på enheden. Du skal dog passe på med denne metode, da for meget væske kan ”oversvømme” coilen.

Nu er du klar til at dampe, men der er lige én ting, du bør sikre dig. Som en ekstra forholdsregel bør du, uanset om du har primet eller ej, lade den stå og vente i 5 minutter. Det kan være du har primet forkert, og det kommer du efter med denne metode.

2.Kædedampning

Kædedampning er når, man bliver ved med at dampe, indtil man ikke længere kan se E-cigaretten for bare damp. Dette hænger sammen med det, vi snakkede om tidligere, hvor vægen skal have tid til at opsamle væsken. Hvis du damper konstant i længere tid for at opnå skyer, er det ikke sikkert, at din enhed kan følge med. Under normal dampning giver du væsken tid til at falde på plads i vægen. 

Løsningen er simpel: Hold lidt igen med dampningen. Et tegn på at du damper for hurtigt er, at smagen begynder at forsvinde en smule. Det er et tegn på, at der ikke er tilstrækkeligt nok væske tilbage til at kunne følge med. Er der nok væske i, bør du vente 5-10 minutter, før du kan dampe igen. 

3.Nedjuster dit strømniveau

Jo flere watt du damper ved, jo mere væske bliver lavet til damp for hvert hiv. Dette er godt, hvis du vil have store skyer, men det kan påvirke dine coils. Det er lidt samme pointe som før blot med den forskel, at dette er enheden, der trækker for meget væske og ikke dig, som damper for hurtigt.

Ligesom før kan det ligeledes mærkes ved, at smagen begynder at dø ud. Igen handler det om at passe på vægen inde i coilen, og derfor bør du skrue ned for watt-bruget i det tilfælde. På coilen vil der som regel være nogle anbefalede indstillinger i henhold til watt-niveauer og de bør følges. Start eventuelt fra bunden og arbejd dig frem til dine foretrukne indstillinger.

4.Hold tanken fyldt

Hvis din tank kun er halvt fyldt eller mindre, kan det påvirke enhedens evne til at optage væske en smule. Vægen vil stadig optage væsken, men lidt langsommere end hvis tanken var fyldt op. Begynder smagen at forværres, er det en god indikator for, at det er ved at være tid til at fylde ny E-væske på. Husk at tømme den helt, hvis dine E-væsker ikke skal blandes.

5.Brug E-væske med en overvægt af PG

E-væsken består hovedsageligt af to tilsætningsstoffer, som også indgår i flere fødevarer og produkter - propylenglycol og vegetabilsk olie. PG giver en tyndere væske end VG, og den har derved nemmere ved at trænge igennem. Har du altså en tendens til at dampe hurtigere, end din enhed kan følge, kan PG-væsker være en løsning for dig. Igen er konsekvensen, at du brænder din væge, hvis du damper for hurtigt. Væsker med et VG-indhold højere end 70% kan altså ikke anbefales, hvis du tit har problemer med brændte coils. Prøv en E-væske med 50/50 eller en overvægt af PG. Dette vil ofte være gældende på tanke som ex. CE4 V2.

6.Prøv en E-væske med mindre sødemiddel

Søde E-væsker er mere klæbrige end de normale, og det kan derfor være svært at få væsken helt rent igennem til vægen. Sukkeret karamelliseres, hvilket havde været lækkert i en dessert, men det ødelægger dine coils.

Der er dog en del andre væsker, der ikke indeholder sukker, som kan virke klæbrige og påvirke dit coil. Kaffe og andre dessertsmage er ofte de skyldige, men der findes også endnu flere end det. Generelt er mørkere væsker dårligere for din coil end lettere, renere væsker. Bruger du tunge væsker og er brændte coils et problem, kan det meget nemt være, at det er på grund af sukkeret og den massive substans.

7.Brug temperaturkontrol

Med TC-mode kan du løse problemerne med brændte væger mere direkte. TC-mods kan registrere ændringerne i strømmodstand og derved temperaturen, og du kan altså sætte en makstemperatur på din E-cigaret. Når du vælger dette punkt, vil E-cigaretten stoppe med at levere strøm til enheden, og coilen bliver altså ikke varmere.

Hvis der findes en intern, mekanisk metode til at forhindre brændte væger, er TC det nærmeste, vi kommer på en løsning. Det kræver dog en kompatibel E-cigaret og en tank, der understøtter brugen af coils med nikkel, titanium og rustfrit stål.

Spar penge og beskyt dine smagsløg

Selvom der kan virke til at være en del at holde styr på, kan det spare dig og dine smagsløg i længden. Ethvert brændt coil er penge ud af vinduet, fordi du skal have et nyt atomizer hoved. Og så smager det så dårligt, at du vil blive mærket for livet.

Hvis du vil have det meste ud af din damperoplevelse, bør du altså undgå at coilen og vægen brænder ud og på. 


Posted in: Information om E-cigaretter
2017-08-01