Chat with us, powered by LiveChat

Rygestop med E-cigaretter

Rygestop med E-cigaretter

E-cigarett


Stop med at ryge - Stor guide til rygestop

I Danmark vil rigtig mange danskere gerne indlede et rygestop, og hvis du hører til blandt en af de mange danskere, der gerne vil stoppe, så er det heldigvis også muligt. Dine medmennesker fortæller dig, at du bør stoppe med at ryge, men hvorfor er et rygestop nødvendigt? Vi giver dig den ultimative guide til rygestop, og hvordan du skal gøre. Men først skal vi have de basale fakta om rygning på plads. 

Færre rygere i Danmark

Andelen af rygere er stagnerende, men der er fortsat mange danskere, der enten ryger hver dag eller en gang imellem. Der er altså sket en positiv udvikling, som både borgere, sundhedssektoren og miljøet kan glæde sig over.

Nedenfor får du et hurtigt overblik over, hvor mange der ryger i dagens Danmark: 

  • Ryger hver dag – 16 %

  • Ryger hver uge eller sjældnere – 5 %

  • Ryger ikke – 79 %

- Kilde: Cancer.dk

Det er nemmere sagt end gjort at skabe et røgfrit land, men det er positivt, at antallet af rygere er faldet betydeligt. Danskerne er ikke dem, som har det højeste cigaretforbrug i verden, men vi rangerer højt på listen. Få et indblik i, hvor mange cigaretter der ryges i forskellige lande:

  1. Serbien: 2861 cigaretter pr. indbygger

  2. Kina: 1711 cigaretter pr. indbygger

  3. Danmark: 1413 cigaretter pr. indbygger

  4. Australien: 1034 cigaretter pr. indbygger

  5. USA: 1028 cigaretter pr. indbygger

  6. Sverige: 715 cigaretter pr. indbygger

- Kilde: Tobaccoatlas.org

Det er normalt positivt at rangere højt på en liste, men det gælder ikke i dette tilfælde, hvor det handler om rygning. Der bliver dog konstant arbejdet på nye tiltag, som skal gøre livet sværere for landets mange rygere. Den nyeste rygelov trådte i kraft d. 7. juni 2016.

Så mange danskere drømmer om at blive røgfri

Det er bemærkelsesværdigt, at der er så mange danskere, som ryger hver eneste dag. Men der er også mange af dem, som drømmer om at blive røgfri. Drømmen om at blive røgfri forbliver desværre en drøm for mange, men det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke kan kvitte cigaretterne, hvis du ønsker det.

Epinion har tidligere foretaget en undersøgelse* i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening omhandlende danskernes rygevaner. Denne undersøgelse viste, at 62 % af danske rygere forsøgte at kvitte smøgerne i løbet af årets første måneder.

- Kilde: Fyens.dk

At blive røgfri er et meget almindeligt nytårsforsæt, men det er langt fra alle, som har held med at gennemføre et rygestop. Der er altså generelt langt fra tanke til handling, når det drejer sig om at kvitte smøgerne, da det tilsyneladende er en større udfordring end som så.

Den omtalte undersøgelse viser desuden, at langt størstedelen (74 %) af de adspurgte rygere aldrig ville have startet med at ryge, hvis de kunne spole tiden tilbage. 

Hvorfor er det så svært at gennemføre et rygestop?

Tre ud af fire rygere har et oprigtigt ønske om at stoppe med at ryge ifølge en nyere rapport*. Det er en høj procentdel, men det ændrer desværre ikke på, at det er de færreste, som rent faktisk gennemfører et rygestop.

- Kilde: B.dk

Der findes mange forskellige måder, hvorpå man har mulighed for at stoppe med rygning. Alligevel har det vist sig, at mange danskere har fået rigtig meget ud af at vælge et rygestop med E-cigaretter. Metoden er særdeles effektiv, og mange mennesker har fået stor glæde af at gøre brug E-cigaretterne. Når man anvender E-cigaretter frem for klassisk tobak, vil man ikke indånde lige så skadelige stoffer, og det er derfor en løsning, der rent sundhedsmæssigt kan være værd at foretrække.

Det er dog ikke helt så mærkeligt, at der er mange rygere, der finder det problematisk at lægge cigaretterne på hylden. Der er få mennesker, som kvitter smøgerne uden de store problemer. Så støder du på mange udfordringer i forbindelse med dit rygestop, er du langt fra alene om det. Det kan nemlig være en lang og sej kamp at blive røgfri, uanset om man har røget i få år eller hele livet.

Vane og afhængighed

Ryger du jævnligt, så er det meget sandsynligt, at du udvikler en form for afhængighed, nærmere betegnet nikotinafhængighed. Det skræmmer dig muligvis ikke, men det bør til gengæld skræmme dig, at det tilsyneladende er så svært at slippe af med afhængigheden. Der kan også tales om tobaksafhængighed, hvis du konstant har en trang eller stærk lyst til tobak og har svært ved at holde dit forbrug nede.

Det er et faktum, at nogle rygere kan være lige så afhængige af nikotin, som stofmisbrugere kan være afhængige af deres stof. Det kan måske lyde meget overvældende, men det er ikke desto mindre noget, som man bør se i øjnene.

De første smøger smager typisk ganske forfærdeligt, men alligevel vælger mange mennesker at fylde sig med tobaksrøg. Det hænger sammen med, at der er stærke kræfter på spil, da kroppen hurtigt vænner sig til nikotinen. Får du ikke opfyldt dit nikotinbehov som ryger, så kan du opleve, at din krop reagerer meget voldsomt. Det kan af og til være svært at klarlægge, om man rent faktisk er afhængig eller ej. Såfremt du ikke længere føler, at du kan klare hverdagen uden cigaretter, så kan man tale om, at du er blevet afhængig.

Tobaksrygning kan også kategoriseres som en vane, fordi du er vant til at ryge på bestemte tidspunkter. Det kan være lige efter morgenmaden, i frokostpausen, på din daglige gåtur eller inden sengetid. Der er også mange rygere, som er vant til at ryge til festlige arrangementer, koncerter, sportsevents og i andre sociale sammenhænge.

Abstinenser kan opstå

Abstinenser er næppe et ukendt begreb for dig, hvis du er ryger og af en eller flere omgange har forsøgt at gennemføre et rygestop. Det er helt normalt, at abstinenser opstår, hvis man stopper med at ryge efter mange års tobaksafhængighed. Dit nervesystem vænner sig til at fungere med nikotin, hvorfor afbrydelsen af nikotintilførsel vil forstyrre balancen i centralnervesystemet.

Der er nogle rygere, som oplever mere forstyrrende abstinenser end andre, men der er som udgangspunkt ingen grund til, at du frygter dine abstinenser. Det kan føles meget ubehageligt, men det er trods alt ikke direkte farligt at have abstinenser i forbindelse med et rygestop. Vi gennemgår de typiske symptomer på abstinenser her:

  • Vrede

  • Vægtforøgelse

  • Hovedpine

  • Forstoppelse

  • Søvnproblemer

  • Trang til tobak

Det er meget vigtigt at nævne, at langt de fleste abstinenser forsvinder inden for ganske få uger, så du skal altså ikke kæmpe med vrede, hovedpine, forstoppelse m.v. resten af livet. Det er i den forbindelse alfa omega, at du konstant minder dig selv om, at de ubehagelige ”bivirkninger” hurtigt forsvinder igen.

Gode tips til dit rygestop

Du kan læse nok så mange tips, men hvis du ikke formår at tage de forskellige tips til dig og implementere nogle af de vigtigste tips i din hverdag, så bliver du aldrig røgfri. Det er derfor altafgørende, at du selv har et oprigtigt ønske om at slippe af med din afhængighed. Herunder får du nogle konkrete tips til, hvordan du nemmere kan gennemføre et rygestop:

  1. Tag en endegyldig beslutning om at stoppe med at ryge

  2. Udarbejd en liste med dine personlige grunde til at blive røgfri (spare penge, tilgodese dit helbred, skåne dine medmennesker for passiv rygning)

  3. Brug nikotinerstatning af den ene eller anden art

  4. Fortæl dine medmennesker om din beslutning (du har brug for opbakning)

  5. Motivér dig selv og glæd dig over fremskridt (hver dag uden tobaksrygning er en sejr)

  6. Indfør nye (sunde) vaner i dit liv

Dine venner, kolleger og familiemedlemmer er med sikkerhed de bedste til at motivere dig, men du har også mulighed for at få mere kompetent hjælp. Det er i den forbindelse ideelt at få hjælp fra læger, psykologer og hypnotisører, som potentielt set kan hjælpe dig med at blive røgfri.

Det er en kendsgerning, at der er fem gange så stor sandsynlighed for, at du bliver røgfri, hvis du får professionel rådgivning. Det viser en ny kampagne*, ”Stop med at ryge”, som Stoplinien står bag. Når du ved dette, hvorfor skulle du så takke nej til rådgivning i fremtiden?

- Kilde: SST.dk (Sundhedsstyrelsen)

Hvornår er jeg røgfri?

Du tænker måske, at du er røgfri, når du skodder den sidste cigaret, men sådan fungerer det ikke nødvendigvis i praksis. Det kræver sin mand at gennemføre et rygestop, da man typisk skal gennemgå flere faser, før man med god samvittighed kan kalde sig røgfri.

Det er ønsketænkning, at man kan gå fra at være ryger til at være eksryger fra den ene dag til den anden, men så let er det ikke altid. Skal du nemmere kunne overskue forløbet, så skal du kende til følgende faser:

  1. Overvej et rygestop (find gode argumenter for at stoppe og pak de dårlige undskyldninger væk)

  2. Træf en beslutning og vær handlingsorienteret (fastsæt evt. en konkret dato for rygestoppet)

  3. Undgå at falde i (arbejd intensivt på at håndtere din rygetrang, så du ikke bliver fristet og må starte forfra)

  4. Op på hesten igen, hvis du falder i (falder du i, så handler det bare om at komme op på hesten igen, da du har alle de forsøg, du skal bruge)

  5. Glæd dig over din nye status som eksryger (du er langt om længe blevet eksryger, og det skal selvfølgelig fejres, men lad være med at fejre det med en cigaret)

Falder du i, så skal du forholde dig til nogle af de første faser igen, hvorfor det er vigtigt, at du ikke overgiver dig til de skadelige cigaretter.

Hvilke kropslige forandringer opstår der i forbindelse med et rygestop?

Der er mange danskere, som tror fuldt og fast på, at hvis man har røget i adskillige år, så er det for sent at stoppe. Det skal du ikke tro på. Det aldrig er for sent at indlede et rygestop! Rygestoppet vil nemlig gavne dit helbred på mange parametre. De mest almindelige kropslige forandringer ved rygestop består af følgende:

  • Efter 20 minutter - Normalisering af blodtryk og puls

  • Efter 1 døgn – Mindsket risiko for blodprop

  • Efter 3-12 måneder – Forbedret vejrtrækning, bedre søvnkvalitet og mindre hoste

  • Efter 1-2 år – Mindsket risiko for blodprop (halvering)

  • Efter 5 år – Mindsket risiko for visse kræftformer (mundhule, livmoderhals m.v.)

 - Kilde: SST.dk (Sundhedsstyrelsen)

Der er altså både kortsigtede og langsigtede gevinster ved rygestop, så du bør ikke længere overveje, hvorvidt det er nødvendigt at stoppe med at ryge.

Det er en realitet, at ikke-rygere generelt lever længere end rygere, så hvis du gerne vil have et langt og lykkeligt liv, så bør du vinke farvel til cigaretterne. Du kan forlænge dit liv med mange år, hvis du formår at stoppe med at ryge i en ung alder.

Stopper du med at ryge, vil du også opleve, at din lyst til sex og dit energiniveau stiger betydeligt. Større chance for graviditet og mindsket risiko for spontan abort er tilmed nogle af de gevinster, som kvinder kan få glæde af.

De bedste hjælpemidler til rygestop

Selvom du har en følelse af, at du kan erobre hele verden på egen hånd, så bør du ikke takke nej til hjælp, når der forefindes mange muligheder. Du bør i hvert fald ikke afslå hjælp, når du skal gennemføre et rygestop, da du har brug for al den hjælp, som du overhovedet kan få.

I dag findes der en lang række hjælpemidler til rygestop, og disse hjælpemidler kan du med fordel eksperimentere med. Der findes nemlig mange former for nikotinerstatning, som kan mindske kroppens abstinenssymptomer.

Det er ikke alle hjælpemidler, som er lige sunde, men det er ikke desto mindre relevant at kende til mulighederne. Disse hjælpemidler gør det nemmere for dig at stille din nikotintrang uden at skulle gå tilbage til cigaretterne:

  1. Nikotintyggegummi – Du kan med nikotintyggegummi nemt og diskret indtage nikotin, uanset hvor du befinder dig. Det er hårdt at skære ned på sit nikotinindtag, hvis man har været afhængig i mange år, men nikotintyggegummi kan gøre det hele lidt nemmere. Det specielle tyggegummi med nikotinindhold kan købes uden recept på apoteker og mange andre butikker.

  2. Nikotinplaster – Der findes også et andet hjælpemiddel til rygestop i form af et nikotinplaster. Det tager kun et kort øjeblik at sætte et nikotinplaster på huden, og du kan selvfølgelig vælge en diskret placering, så det ikke skaber mere opmærksomhed end højst nødvendigt. Nikotinplastre skal skiftes ud ofte, da virkningen relativt hurtigt aftager.

  3. Kursus – Et rygestopkursus giver dig mulighed for at møde mange ligesindede mennesker, som ligesom dig drømmer om at kvitte smøgerne. Du får en masse støtte, information og gode tips, som vil komme dig til gode, når du skal gennemføre et rygestop. De fleste danske kommuner afholder forskellige rygestopkurser, som du kan tilmelde dig, hvis du er indstillet på at blive røgfri.

  4. Hypnose – Hypnose til rygestop er også værd at prøve, men det kræver, at du har en vis tiltro til hypnose. Føler du dig ikke motiveret til at stoppe med at ryge, så vil hypnose næppe kunne hjælpe dig. Du har nemlig selv en stor indflydelse på, hvor kraftigt din underbevidsthed påvirkes. Tror du på hypnose, så kan du tage kontakt til en lokal hypnotisør.

  5. Medicin – Ønsker du at købe receptpligtig rygestopmedicin, så skal du tale med din læge om anvendelse, risici og andre faktorer. Rygestopmedicin bliver som regel anbefalet til alle rygere, som ryger mindst 10 cigaretter om dagen. Der bliver til gengæld ikke anbefalet rygestopmedicin til smårygere, gravide samt børn og unge. Kontakt din læge, hvis du ønsker at vide mere om, hvilke medicinske muligheder der findes.

  6. E-cigaretter – Der er også mange danskere, som vælger at købe en e cig, når de vil blive røgfri. Det kan du også gøre, hvis du gerne vil blive fri for tobaksrøg, men ikke er bange for harmløs damp. Savner du hovedsageligt følelsen af at ryge, så vil du kunne få glæde af en e-cigaret, som designmæssigt minder meget om en almindelig cigaret. Det er af helbredsmæssige årsager bedre at dampe end at ryge, da damp ikke skader helbredet på samme måde som tobaksrøg. Du får takket være din e-cigaret dækket dit nikotinbehov, samtidig med at du kan bevare dine faste rygeritualer.

Vi kan takke den teknologiske udvikling for, at der findes så mange hjælpemidler til rygestop, da mange af ovenstående hjælpemidler ikke fandtes i ”gamle dage”. Før du bruger en formue på hjælpemidler, så bør du tænke over, hvilke hjælpemidler der vil fungere bedst for dig. Der er nemlig ingen grund til at bruge alle hjælpemidler på én gang.

Er du så dygtig, at du kan stoppe med at ryge uden hjælpemidler, så fortjener du en stor lykønskning, men det skal dog understreges, at der ikke er noget flovt ved at benytte sig af forskellige hjælpemidler.

Én af hjælpemidlerne består af en e-cigaret, også kaldet e smøg, som du kan købe og dampe på, når du har en uimodståelig trang til at ryge. Din e-cigaret har brug for brændstof, hvis den skal fungere. E-væske kan købes med eller uden nikotin, så hvilken variant er du mest til? Du kan evt. starte med at købe e-væske med nikotin, hvorefter du kan trappe lige så stille ned. Er det din nikotintrang, som nærer dig mest, så vil e-væske uden nikotin ikke være det mest oplagte valg – i hvert fald ikke i første omgang.

Besøger du en forhandler af e-cigaretter og e-væske, så kan du selv vælge den ønskede nikotinstyrke. Det vil i den anledning være en god idé at købe forskellige varianter, så du kan skrue ned for nikotinstyrken fra uge til uge eller fra måned til måned.

Hvilke bivirkninger kan jeg risikere at opleve?

Det er ikke helt uden grund, at det er svært for mange mennesker at stoppe med at ryge. Du kan nemlig risikere at opleve mange forskellige bivirkninger og ubehag, når du vælger at blive røgfri. De første bivirkninger vil komme til udtryk ganske kort tid efter, at du har røget din sidste cigaret, så det er vigtigt, at du forbereder dig godt.

Er du ualmindelig heldig, så oplever du ingen bivirkninger, men du skal dog være forberedt på at opleve en eller flere af nedenstående bivirkninger:

  • Rygetrang – Din trang til at ryge vil være meget kraftig, da din krop har brug for at få dækket sit nikotinbehov. Det er en bivirkning, som nærmest altid vil forekomme i de første uger eller måneder efter rygestoppet. Bivirkningen er med garanti ikke ukendt for dig, men har du tænkt over, hvordan du vil modstå fristelsen, når rygetrangen dukker op?

  • Rastløshed – Det er tilmed ganske normalt, at du vil komme til at føle dig rastløs i perioden efter et rygestop. Du vil i den forbindelse komme til at føle et tomrum i hverdagen, som du dog har mulighed for at fylde ud. Holder du dig i gang hele tiden, så vil den rastløse følelse komme til at fylde mindre og mindre.

  • Humørsvingninger – Rygestoppet vil måske også komme til at påvirke dit humør, da du kan blive frustreret over, at du ikke kan stille din rygetrang. Der er under normale omstændigheder intet farligt ved at have humørsvingninger, så længe man ikke udvikler en depression.

  • Koncentrationsproblemer – Fylder din rygetrang meget, så er der intet at sige til, at du kan opleve problemer med koncentrationen. Det kan i værste fald gå ud over dit arbejde eller dit studie, men koncentrationsproblemerne vil sjældent vokse sig så store.

  • Øget appetit – Oplever du, at din appetit er blevet øget markant efter et rygestop, så er du langt fra alene om at opleve det. Øges din appetit, så bør du så vidt muligt holde dig til sund og varieret kost, så den øgede appetit ikke kommer til at betyde, at du spiser mere usund mad og dermed tager på i vægt. 

Undgå at blive overvægtig, når du stopper med at ryge

Og nu vi er ved den øgede appetit. Det er ingen hemmelighed, at der er mange rygere, som tager på, når de stopper med at ryge. Rygere har omkring 10% højere energiforbrug* end ikke-rygere, så stopper du med at ryge, vil dit energiforbrug blive reduceret en smule. Nikotinen har en indvirkning på både forbrænding og mæthedsfornemmelse, hvorfor det er helt almindeligt at opleve nogle kropsmæssige forandringer i forbindelse med et rygestop.

- Kilde: DR.dk

Endvidere vil du opleve, at din appetit øges, og du vil være fristet til at søge trøst i diverse usunde snacks. Det er i disse situationer, at du skal være dygtig til at stå imod, så du ikke risikerer at blive overvægtig. Det kan diskuteres, hvad der er farligst af overvægt eller rygning, men det er i hvert fald ikke sundt at være overvægtig.

Såfremt du indtil nu har været vant til at ryge en pakke cigaretter om dagen, så skal du sørge for at motionere mere end hidtil. Du bliver helt konkret rådet til at forbrænde 150-200 kcal. mere om dagen svarende til to kilometer gang dagligt. Du skal desuden forsøge at holde dit indtag af sukker og fedt nede på et minimum, så du ikke går hen og bliver overvægtig.

Der går lang tid, før din krop vænner sig til det nye forbrændingsniveau, så du vil med al sandsynlighed tage på, hvis du ikke er opmærksom på, hvad du putter i munden. Der kan nemlig gå op til et halvt år, hvorfor du virkelig skal gøre dig umage for ikke at lade dig friste.

Moderne applikationer kan måske hjælpe dig

I dag findes der applikationer til stort set alt, så der findes selvfølgelig også såkaldte rygestop-applikationer, som kan give dig et skub i den rigtige retning. Der findes i skrivende stund over et hundrede applikationer, som har til formål at hjælpe dig og andre rygere med at kvitte smøgerne. Det er dog ikke alle applikationer, som er lige veludviklede.

Du kan med fordel downloade følgende apps til din smartphone og / eller tablet, hvis du gerne vil blive røgfri:

  • ”Rygestop” (få det komplette overblik over, hvor mange penge du sparer, og hvordan dit helbred udvikler sig løbende)

  • ”Lance” (brugervenlig og avanceret applikation med personlige planer, daglig ros, grafer, påmindelser og meget andet)

Der er nogle applikationer, som er gratis, mens andre applikationer koster penge. Der er ingen garanti for, at en app kan hjælpe dig med at bekæmpe din afhængighed, men hvad har du at miste ved at give det en chance?

E-cigaretten kan blive din nye bedste ven

Det bliver med garanti ikke nemt for dig at stoppe med at ryge, men hvis du ikke giver det et forsøg, så er det klart, at du aldrig vil blive røgfri. Mister du din bedste ven i form af den almindelige cigaret, så kan du stifte bekendtskab med en ny - den kære e-cigaret. Kan du lade være med at ryge både almindelige cigaretter og e-cigaretter, så bør du selvfølgelig gøre det. Kan det ikke lade sig gøre for dig, så er der mange gode grunde til at skifte til e-cigaretter, som er et langt mindre farligt alternativ til cigaretter.

Lad os fremhæve nogle af de gode grunde til at dampe i stedet for at ryge:

  1. Økonomiske besparelser – Er du en af de rygere, som gerne ryger en pakke cigaretter om dagen, så kan du spare mange tusinde kroner om året. De økonomiske besparelser betyder, at du får flere penge til forbrug – rejser, shopping eller noget helt tredje. Du har desuden rig mulighed for at skabe luft i budgettet, da dine udgifter til cigaretter meget vel er blevet høje.

  2. Bedre ånde – Du er som ryger næppe glad for, at dine hænder, tøj og mund lugter af røg, så det er måske grund nok til, at du bliver røgfri? Drømmer du om bedre ånde og sundere tænder, så skal du dampe i stedet for at ryge.

  3. Mindre skadeligt for miljøet – Selvom du normalt ikke tænker på miljøet, så bør du alligevel være bevidst om, at miljøet ikke er glad for tobaksrygning samt skodder på gader og stræder.

Et rygestop med e-cigaretter er en billig løsning

En stor del af de mennesker, som har valgt et rygestop med E-cigaretter, har helt klart oplevet at spare en del penge. Dette skyldes, at man kan købe E væske og andet E-cigaret tilbehør meget billigt via nettet – og tilmed også i en ordentlig kvalitet.

Kunne du godt tænke dig at komme i gang med et rygestop på en måde, som rigtig mange andre folk har haft stor succes med at benytte sig af, så er det helt sikkert en god idé, at du kraftigt overvejer muligheden for rygestop med en ecig. Du kan starte dit rygestop allerede i dag med en E-cigaret fra Elekcig.dk. Her kan du finde et bredt udvalg af gode E-cigaretter i en sublim kvalitet til yderst konkurrencedygtige priser. Udvalget på siden spænder bredt med et væld af spændende smagsvarianter til ethvert ønske og behov.


Posted in: Information om rygestop
2017-10-30 00:00:00