Andelen af rygere er stagnerende, men der er fortsat mange danskere, der enten ryger hver dag eller en gang i mellem. Selvom der fortsat er mange rygere, så er der langt færre rygere end førhen. Der er dermed sket en positiv udvikling, som både borgere, sundhedssektoren og miljøet kan glæde sig over.

skilt med rogfri

 

Nedenfor får du et hurtigt overblik over, hvor mange der ryger i dagens Danmark: 

Andelen af danske rygere:

  • Ryger hver dag – 16 %
  • Ryger hver uge eller sjældnere – 5 %
  • Ryger ikke – 79 %

- Kilde: Cancer.dk

Det er nemmere sagt end gjort at skabe et røgfrit land, men det er positivt, at antallet af rygere er faldet betydeligt. Danskerne er ikke dem, som har det højeste cigaretforbrug i verden, men vi rangerer højt på listen. Få et indblik i, hvor mange cigaretter der ryges i forskellige lande:

De mest rygende lande:

  1. Serbien: 2861 cigaretter pr. indbygger
  2. Kina: 1711 cigaretter pr. indbygger
  3. Danmark: 1413 cigaretter pr. indbygger
  4. Australien: 1034 cigaretter pr. indbygger
  5. USA: 1028 cigaretter pr. indbygger
  6. Sverige: 715 cigaretter pr. indbygger

- Kilde: Tobaccoatlas.org

Det er normalt positivt at rangere højt på en liste, men det gælder ikke i dette tilfælde, hvor det handler om rygning. Der bliver dog konstant arbejdet på nye tiltag, som skal gøre livet sværere for landets mange rygere. Den nyeste rygelov trådte i kraft d. 7. juni 2016.

 mange danskere vil vaere rogfri

Så mange danskere drømmer om at blive røgfri

Det er bemærkelsesværdigt, at der er så mange danskere, som ryger hver eneste dag, men det er samtidig værd at bemærke, at der også er mange danskere, som drømmer om at blive røgfri. Drømmen om at blive røgfri forbliver desværre en drøm for mange, men det betyder ikke nødvendigvis, at du ikke kan kvitte cigaretterne, hvis du ønsker det.

Epinion har tidligere foretaget en undersøgelse* i samarbejde med Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening omhandlende danskernes rygevaner. Denne undersøgelse viste, at 62 % af danske rygere forsøgte at kvitte smøgerne i løbet af årets første måneder.

- Kilde: Fyens.dk

At blive røgfri er et meget almindeligt nytårsforsæt, men det er langt fra alle, som har held med at gennemføre et rygestop. Der er altså generelt langt fra tanke til handling, når det drejer sig om at kvitte smøgerne, da det tilsyneladende er en større udfordring end som så.

Den omtalte undersøgelse viser desuden, at langt størstedelen (74 %) af de adspurgte rygere aldrig ville have startet med at ryge, hvis de kunne spole tiden tilbage. 

Hvornår er jeg røgfri?

Er du ryger, så drømmer du måske også om at blive røgfri, men hvornår er du røgfri? Du tænker måske, at du er røgfri, når du skodder den sidste cigaret, men sådan fungerer det ikke nødvendigvis i praksis. Det kræver sin mand at gennemføre et rygestop, da man typisk skal gennemgå flere faser, før man med god samvittighed kan kalde sig røgfri.

Det er ønsketænkning, at man kan gå fra at være ryger til at være eksryger fra den ene dag til den anden, men så let er det ikke altid. Skal du nemmere kunne overskue forløbet, så skal du kende til følgende faser:

  1. Overvej et rygestop (find gode argumenter for at stoppe og pak de dårlige undskyldninger væk)
  2. Træf en beslutning og vær handlingsorienteret (fastsæt evt. en konkret dato for rygestoppet)
  3. Undgå at falde i (arbejd intensivt på at håndtere din rygetrang, så du ikke bliver fristet og må starte forfra)
  4. Op på hesten igen, hvis du falder i (falder du i, så handler det bare om at komme op på hesten igen, da du har alle de forsøg, du skal bruge)
  5. Glæd dig over din nye status som eksryger (du er langt om længe blevet eksryger, og det skal selvfølgelig fejres, men lad være med at fejre det med en cigaret)

Falder du i, så skal du forholde dig til nogle af de første faser igen, hvorfor det er vigtigt, at du ikke overgiver dig til de skadelige cigaretter.

 

Hvilke kropslige forandringer opstår der i forbindelse med et rygestop?

Der er mange danskere, som tror fuldt og fast på, at hvis man har røget i adskillige år, så er det for sent at stoppe. Det skal du ikke tro på, da det aldrig er for sent at indlede et rygestop. Rygestoppet vil nemlig gavne dit helbred på mange parametre, og netop de mange gevinster ved rygestop bør fange din interesse.

De mest almindelige kropslige forandringer ved rygestop består af følgende:

 

  • Efter 20 minutter - Normalisering af blodtryk og puls
  • Efter 1 døgn – Mindsket risiko for blodprop
  • Efter 3-12 måneder – Forbedret vejrtrækning, bedre søvnkvalitet og mindre hoste
  • Efter 1-2 år – Mindsket risiko for blodprop (halvering)
  • Efter 5 år – Mindsket risiko for visse kræftformer (mundhule, livmoderhals m.v.)

 - Kilde: SST.dk (Sundhedsstyrelsen)

 

Du har nu lært, at der er både kortsigtede og langsigtede gevinster ved rygestop, så du bør ikke længere overveje, hvorvidt det er nødvendigt at stoppe med at ryge.

Det er en realitet, at ikke-rygere generelt lever længere end rygere, så hvis du gerne vil have et langt og lykkeligt liv, så bør du vinke farvel til cigaretterne. Du kan forlænge dit liv med mange år, hvis du formår at stoppe med at ryge i en ung alder.

Stopper du med at ryge, vil du også opleve, at din lyst til sex og dit energiniveau stiger betydeligt. Større chance for graviditet og mindsket risiko for spontan abort er tilmed nogle af de gevinster, som kvinder kan få glæde af.

 

De bedste hjælpemidler til rygestop

Selvom du har en følelse af, at du kan erobre hele verden på egen hånd, så bør du ikke takke nej til hjælp, når der forefindes mange muligheder. Du bør i hvert fald ikke afslå hjælp, når du skal gennemføre et rygestop, da du har brug for al den hjælp, som du overhovedet kan få.

I dag findes der en lang række hjælpemidler til rygestop, og disse hjælpemidler kan du med fordel eksperimentere med. Der findes nemlig mange former for nikotinerstatning, som kan mindske kroppens abstinenssymptomer.

Det er ikke alle hjælpemidler, som er lige sunde, men det er ikke desto mindre relevant at kende til mulighederne. Hjælpemidlerne gør det nemmere for dig at stille din nikotintrang, uden at du skal gå tilbage til cigaretterne.

Vi vil introducere dig for nogle af de mest populære og effektive hjælpemidler nedenfor:

 

  1. Nikotintyggegummi – Du kan med nikotintyggegummi nemt og diskret indtage nikotin, uanset hvor du befinder dig. Det er hårdt at skære ned på sit nikotinindtag, hvis man har været afhængig i mange år, men nikotintyggegummi kan gøre det hele lidt nemmere. Det specielle tyggegummi med nikotinindhold kan købes uden recept på apoteker og mange andre butikker.
  2. Nikotinplaster – Der findes også et meget andet diskret hjælpemiddel til rygestop i form af et nikotinplaster. Det tager kun et kort øjeblik at sætte et nikotinplaster på huden, og du kan selvfølgelig vælge en diskret placering, så det ikke skaber mere opmærksomhed end højst nødvendigt. Nikotinplastre skal skiftes ud ofte, da virkningen relativt hurtigt aftager.
  3. Kursus – Et rygestopkursus giver dig mulighed for at møde mange ligesindede mennesker, som ligesom dig drømmer om at kvitte smøgerne. Du får en masse støtte, information og gode tips, som vil komme dig til gode, når du skal gennemføre et rygestop. De fleste danske kommuner afholder forskellige rygestopkurser, som du kan tilmelde dig, hvis du er indstillet på at blive røgfri.
  4. Hypnose – Hypnose til rygestop er også værd at prøve, men det kræver, at du har en vis tiltro til hypnose. Føler du dig ikke motiveret til at stoppe med at ryge, så vil hypnose næppe kunne hjælpe dig. Du har nemlig selv en stor indflydelse på, hvor kraftigt din underbevidsthed påvirkes. Tror du på hypnose, så kan du tage kontakt til en lokal hypnotisør.
  5. Medicin – Ønsker du at købe receptpligtig rygestopmedicin, så skal du tale med din læge om anvendelse, risici og andre faktorer. Rygestopmedicin bliver som regel anbefalet til alle rygere, som ryger mindst 10 cigaretter om dagen. Der bliver til gengæld ikke anbefalet rygestopmedicin til smårygere, gravide samt børn og unge. Kontakt din læge, hvis du ønsker at vide mere om, hvilke medicinske muligheder der findes.
  6. E-cigaretter – Der er også mange danskere, som vælger at købe en e-cigaret, når de vil blive røgfri. Det kan du også gøre, hvis du gerne vil blive fri for tobaksrøg, men ikke er bange for harmløs damp. Savner du hovedsageligt følelsen af at ryge, så vil du kunne få glæde af en e-cigaret, som designmæssigt minder meget om en almindelig cigaret. Det er af helbredsmæssige årsager bedre at dampe end at ryge, da damp ikke skader helbredet på samme måde som tobaksrøg. Du får takket være din e-cigaret dækket dit nikotinbehov, samtidig med at du kan bevare dine faste rygeritualer.

 

Vi kan takke den teknologiske udvikling for, at der findes så mange hjælpemidler til rygestop, da mange af ovenstående hjælpemidler ikke fandtes i ”gamle dage”. Før du bruger en formue på hjælpemidler, så bør du tænke over, hvilke hjælpemidler der vil fungere bedst for dig. Der er nemlig ingen grund til at bruge alle hjælpemidler på én gang, da det blot vil blive en rodet affære.

Er du så dygtig, at du kan stoppe med at ryge uden hjælpemidler, så fortjener du en stor lykønskning, men det skal dog understreges, at der ikke er noget flovt ved at benytte sig af forskellige hjælpemidler.

Én af hjælpemidlerne består af en e-cigaret, som du kan købe og dampe på, når du har en uimodståelig trang til at ryge. Din e-cigaret har brug for brændstof, hvis den skal fungere. E-væske kan købes med eller uden nikotin, så hvilken variant er du mest til? Du kan evt. starte med at købe e-væske med et højt nikotinindhold, hvorefter du kan trappe lige så stille ned. Er det din nikotintrang, som nærer dig mest, så vil e-væske uden nikotin ikke være det mest oplagte valg – i hvert fald ikke i første omgang.

Besøger du en forhandler af e-cigaretter og e-væske, så kan du selv vælge den ønskede nikotinstyrke. Det vil i den anledning være en god idé at købe forskellige varianter, så du kan skrue ned for nikotinstyrken fra uge til uge eller fra måned til måned.

 

Hvilke bivirkninger kan jeg risikere at opleve?

Det er ikke helt uden grund, at det er svært for mange mennesker at stoppe med at ryge. Du kan nemlig risikere at opleve mange forskellige bivirkninger, når du vælger at blive røgfri. De første bivirkninger vil komme til udtryk ganske kort tid efter, at du har røget din sidste cigaret, så det er vigtigt, at du forbereder dig godt.

Er du ualmindelig heldig, så oplever du ingen bivirkninger, men du skal dog være forberedt på at opleve en eller flere af nedenstående bivirkninger:

 

  • Rygetrang – Din trang til at ryge vil være meget kraftig, da din krop har brug for at få dækket sit nikotinbehov. Det er en bivirkning, som nærmest altid vil forekomme i de første uger eller måneder efter rygestoppet. Bivirkningen er med garanti ikke ukendt for dig, men har du tænkt over, hvordan du vil modstå fristelsen, når rygetrangen dukker op?
  • Rastløshed – Det er tilmed ganske normalt, at du vil komme til at føle dig rastløs i perioden efter et rygestop. Du vil i den forbindelse komme til at føle et tomrum i hverdagen, som du dog har mulighed for at fylde ud. Holder du dig i gang hele tiden, så vil den rastløse følelse komme til at fylde mindre og mindre.
  • Humørsvingninger – Rygestoppet vil måske også komme til at påvirke dit humør, da du kan blive frustreret over, at du ikke kan stille din rygetrang. Der er under normale omstændigheder intet farligt ved at have humørsvingninger, så længe man ikke udvikler en depression.
  • Koncentrationsproblemer – Fylder din rygetrang meget, så er der intet at sige til, at du kan opleve problemer med koncentrationen. Det kan i værste fald gå ud over dit arbejde eller dit studie, men koncentrationsproblemerne vil sjældent vokse sig så store.
  • Øget appetit – Oplever du, at din appetit er blevet øget markant efter et rygestop, så er du langt fra alene om at opleve det. Øges din appetit, så bør du så vidt muligt holde dig til sund og varieret kost, så den øgede appetit ikke kommer til at betyde, at du spiser mere usund mad og dermed tager på i vægt.